Crowdfunding

Det finns olika webbplatser som driver crowdfunding och även andra former av crowdfinansiering (crowdlån och crowdägande).

Viktigt att tänka på med din crowdfundingkampanj

Att starta en crowdfundingkampanj är ganska enkelt i praktiken (bara att följa instruktionerna på exempelvis Kickstarter), men för att lyckas med en kampanj behöver du tänka på ett antal saker.

  1. Sätt rimliga mål
    Om du ska göra något väldigt stort, som kostar flera hundra tusen, så kanske du ska överväga att istället bara söka crowdfunding för en liten del. Flippin’ Burgers är burgarhaket som sökte en liten summa, men fick massor av marknadsföring och PR genom att kampanjen lyckades. Å andra sidan fick det lilla spelet ”Exploding Kittens” in flera miljoner dollar bara genom en söt kampanj. Det tillhör ovanligheterna. Sök ett belopp som du rimligen tror du kan få. På Kickstarter får du dessutom bara in pengarna om du når målet, så sätter du det för högt och gapar efter för mycket, kanske du mister hela stycket.
  2. Satsa på din video
    Man måste nästan ha en video, även om det inte är ett ”krav” från Kickstarter. Du kan i princip inte lyckas utan en bra video som förklarar vad du vill och varför du vill det. Lägg ner lite krut på videon, gör inte bara en snabb inspelning framför din webcam utan ta hjälp och gör en engagerande video med bra kvalitet, tydliga budskap och någon twist som gör att man kommer ihåg det. Den ska ju sen även delas i en massa sociala medier och behöver därför innehålla allt det viktigaste du vill få fram.
  3. Tänk på budskapet
    Det budskap du vill få fram måste stå i centrum, men det ger sällan en lyckad kampanj att bara be om pengar för en god sak. Därför måste du konkretisera och manifestera vad pengarna ska gå till. Det är bättre att säga att du har en kampanj för 1000 getter i Etiopien om du vill samla in 50 000 kr och varje get kostar 50 kr. 1000 getter är konkret, folk förstår vad det går till och man kan göra intressanta grejer med hur många getter man samlat in till hittills. Att få ner det du vill göra till konkreta saker (en bok, en konstinstallation, en utställning, en resa, ett hjälpprojekt) som vanliga människor kan förstå och relatera till, gör det lättare för dem att bidra.
  4. Tänk på belöningarna
    Alla crowdfundingsystem har olika belöningar som du kan dela ut. Den som stöttar med X kronor får ett tack på hemsidan, den som stöttar med Y får något annat. Även om du inte har så mycket du kan utlova så får du helt enkelt hitta på saker. Försök få dem så relevanta till själva projektet som det går. Kanske man kan få namnge en get, eller du kanske trycker upp t-shirts till alla som skänker minst 500 kr med en bild av tio getter på eller annat. I enklaste formen räcker ett tack, men ju mer pengar någon skänker, desto bättre behöver belöningen vara. Och det måste inte handla om pengar. Exklusivitet kan vara en annan grej. I det fallet kanske du skulle vilja ha att den som skänker 10 000 kr eller mer får åka med ner när ni ska överlämna getterna till den lokala byn, om det nu är fallet.
  5. Tänk på kostnaderna
    Det är inte ovanligt att man sliter sitt hår när man väl lyckats för att de där belöningarna blev mycket dyrare än man trodde. För i sanningens namn är 50 000 kr inte ett bra mål för 1000 getter om det bara är priset för dem. Kickstarter tar 5% av lyckade projekt plus 3% och 3 kr per person som skänker i avgift till bankerna. Och om du trycker upp 100 t-shirts till alla som skänkt 500 kr eller mer och varje t-shirt kostar 60 kr + porto på 24 kr och kuvertkostnad på 1 kr så har du bara där 8500 kr i kostnader. Om du hade 300 bidragsgivare totalt så är avgifter och kostnader bara i detta lilla exempel 4900 kr. Det du är kvar med då är 36.600kr att köpa getter på, vilket ju inte är 1000 getter. Så i exemplet här bör kanske ett bättre insamlingsmål vara 75.000 kr. Man ska inte förringa sidokostnaderna. Det är bättre att säga att getterna kostar 75 kr styck, inklusive omkostnader för projektet. Generellt kan man säga att har du ingen erfarenhet av Kickstarter eller Indiegogo att börja med, så börja med ett mindre projekt med maximalt 50 000 kr – och gärna mindre ändå. Du kommer garanterat vara bättre med din andra kampanj än din första.
  6. Tänk på kommunikationen
    När projektet lanseras måste du gå fullt ut i alla dina kanaler och du måste våga hålla fanan högt under hela projektets levnad. Statistik visar att det är de första och de sista dagarna av en kampanj som mest pengar kommer in och det är då du har din chans. Var aktiv under hela kampanjen och svara på frågor från de som backat projektet, gläds i dina sociala medier och engagera vänner och andra aktiva i din organisation eller förening att dela, sprida och prata om kampanjen. Och går det bra, spinn vidare på det och försök få in debattartiklar eller mediatäckning i lokalpressen om ert projekt som nu är på väg att gå i mål. Att visa på framgångar är enormt viktigt och du måste försöka stötta projektet. Det är till och med ganska vanligt att de som själva lagt upp projektet också stöttar det så att det kommer in en del pengar. Folk vill vara med på det som är på väg att lyckas så kommer du över 50%-strecket har du goda chanser att nå målet.
  7. Tänk på tiden
    Det är inte ovanligt att projekten drar ut på tiden, även om man lyckas hålla budget. Se till att berätta det för de som väntar, och hellre än att lova om och om igen utan att kunna leverera – var tydlig direkt och säg att deadline kommer missas, berätta varför, men utlova inte ett nytt exakt datum utan hellre en mer generell tidsangivelse: ”om några dagar”, ”så snart som möjligt”, ”under nästa månad”. Allra bäst är att inte lova alls. Folk blir nämligen mer upprörda över att få löften brutna än att det dröjer. Var tydlig, var ärlig.

 

Förslag på länkar

Här följer några bra länkar för dig som vill ge dig in i crowdfunding (en del är på engelska):

 

 

 

Crowdculture

 

Crowdculture är en metod för att finansiera kulturprojekt. Finansieringen sker genom en kombination av crowdfunding och offentliga bidrag. Det är en crowdfundingplattform för dig som jobbar med kultur i Sverige eller Norden. Det unika med plattformen är kombinationen med offentliga medel, där framgångsrika lokala projekt kan få stöd.

Crowdculture är ett initiativ av Fabel Kommunikation AB som i samarbete med SICS tagit fram systemarkitekturen med stöd av VINNOVA och Fonden för Innovativ Kultur.

Ge feedback på Crowdfunding

Saknas det någon information, hittat något fel eller har du bara en allmän fundering på texten? Här kan du skicka in feedback.

Alla fält är obligatoriska *