Könsdiskriminerande reklam

Blir du förbannad på sliskig reklam som försöker sälja diverse prylar med lättklädda människor som lockbete? Istället för att knyta näven i byxfickan kan du göra en anmälan. Vem som helst kan nämligen, kostnadsfritt, vända sig till reklambranschens eget organ: Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam (ERK).

Enligt dem själva är följande reklam att betrakta som könsdiskriminerande:

  • Reklam som framställer endera eller båda könen som ett rent sexobjekt och kan anses uppenbart kränkande (sexistisk reklam).
  • Reklam som direkt konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna och där endera eller båda könen framställs på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).
  • Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män. ERK behandlar inga anonyma anmälningar, vilket betyder att du måste uppge namn och adress.

 

Dessutom är det bra om följande finns med:

  • Vilken reklamåtgärd det rör sig om.
  • Kopia av annons, alternativt klockslag och kanal om det rör sig om TV- eller radioreklam.
  • Vilken tidning eller var någonstans som annonsen eller reklamen sågs.
  • Vem det är som står bakom reklamåtgärden.

 

Den som blir fälld för könsdiskriminerande reklam riskerar varken böter eller ett speciellt kännbart straff. Företaget behöver inte ens dra tillbaka den fällda annonsen. Det som händer är att ERK: s yttrande skickas till alla företag inom reklambranschen och medierna samt publiceras på ERK:s webbplats. Enligt ERK fortsätter företag sällan med kränkande reklam om de en gång blivit fällda.

 

 

Senast uppdaterad 3 mars 2017

Ge feedback på Könsdiskriminerande reklam

Saknas det någon information, hittat något fel eller har du bara en allmän fundering på texten? Här kan du skicka in feedback.

Alla fält är obligatoriska *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.