Konsumenträtt

Om du är missnöjd med något du köpt eller en tjänst du beställt kan du försöka få upprättelse på olika sätt:

  • Kontakta företaget du köpt varan eller tjänsten av.
  • Misslyckas det kan du vända dig till kommunens konsumentvägledare/konsumentrådgivare.
  • Är inte konsumentrådgivaren till någon hjälp kan du göra en anmälan hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

 

ARN är en statlig myndighet som bland annat har till uppgift att ”pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare”. Anmälan ska vara skriftlig och kan med fördel göras på en blankett som du beställer direkt från dem eller laddar hem via deras hemsida. Din konsumentvägledare kan hjälpa dig att fylla i blanketten. ARN dömer inte ut något straff utan ger istället ”rekommendationer” på hur tvisten kan lösas.

 

 

Senast uppdaterad 3 mars 2017

Ge feedback på Konsumenträtt

Saknas det någon information, hittat något fel eller har du bara en allmän fundering på texten? Här kan du skicka in feedback.

Alla fält är obligatoriska *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.