Din social media närvaro

Vare sig du är relativt ny till social media eller om du är en erfaren användare så är det bra att periodiskt granska och utvärdera din närvaro på Twitter och Facebook.

Använd den här sektionen för att:

  • Fundera över din social media publik/målgrupp.

 

Om din social media publik (vänner/följare)

  • Med vilken typ av människor och organisationer brukar du vanligen engagera dig med?
  • Till vilken grad kan människor som följer dig påverka din framtid (t.ex. din karriär)?
  • Vilka människor och organisationer brukar vanligen kontakta dig?
  • Vilken procent av din nuvarande publik delar dina aktivistiska mål och synsätt?
  • Vilken procent av din publik kommer bli upprörda/kränkta av din aktivism?
  • Hur kommer du veta ifall det är dags att nå ut till en ny och kanske annorlunda grupp människor?

 

Om din kommunikationsstil och preferenser

  • Är du villig och kapabel att kunna artikulera dina åsikter inom den begränsning på 140 tecken som Twitter satt?
  • Är du mer benägen att skriva i längre stycken snarare än korta meningar?
  • Föredrar du att kunna följa en konversationstråd eller kan du följa vad som kan tyckas vara irrelevanta kommentarer?
  • Vill du delta i konversationer eller vill fokusera på att tillhandahålla innehåll/resurser?
  • Föredrar du att fokusera på ett ämne/konversation åt gången eller kan du multitaska?
  • Är din online-upplevelse väsentligt förbättrad genom att se och/eller dela visuellt innehåll?

 

Tips för att nå din målgrupp

  • Twitter:
    • Använd nyckelord (t.ex., miljö, invandring, feminism) eller etablerade hashtags (t.ex., #openstockholm) i Twitters sökfunktion för att hitta människor.
    • Använd listor—skapa några listor för att organisera följare i kategorier och följ existerande listor: https://support.twitter.com/articles/76460
    • Hitta och använd relevanta hashtags.
  • Facebook:
    • Hitta grupper med likasinnade människor.
      • För ökad sekretess, gå med I en “Closed/Stängd” grupp.
      • För optimal sekretess, gå med I en “Secret/Hemlig” grupp.
    • Använd listor för att organisera vänner i kategorier:

 

Tips för social media etikett

  • Använd H/T (hat tip) för att ge erkännande till andra, speciellt när du retweetar deras material.
  • På Facebook: dubbelkolla med människor innan du taggar dem i poster.
  • På Twitter: vid svar, ta bort @användarnamn för alla som inte längre är en del av konversationen.
  • Använd direktkanaler för att påkalla eller undersöka olämpligt beteende online.
    • Twitter: Direct Message (DM)
    • Facebook: Private Message
    • Email
    • Telefon
  • På Twitter: Begränsa hashtags (#) till inte fler än tre per tweet.
  • Offentligt tacka människor som inspirerar din aktivism och organisationer som supporter mänskliga rättigheter.

Ge feedback på Din social media närvaro