PR & Media

Målgrupp

Först och främst måste du ha klart för dig vilken målgrupp du vill påverka. Ställ dig frågorna: Vad vill de veta? Vilka personer är det här? Hur kan jag göra just den här gruppen intresserad av mitt budskap? Många begår ett stort misstag redan i det här läget och kör ett standardbudskap oavsett målgrupp. Varje program har sin typ av lyssnare och därför måste du sprida ditt budskap på olika sätt.

Respekt

Journalister är ingenting du kan skapa en allians med rakt av. De ska göra sitt jobb och det är inte säkert att du blir nöjd med resultatet. Om du ska använda dig av medierna är det viktigt att ha respekt för journalistens situation. Du kan aldrig vara säker på vad de skriver. Lika viktigt är det att sätta sig in i politikers och företagares situation. Hela tiden måste du se vilken agenda, vilket jobb, personen har och ha respekt för det.

Konkretisera

Fråga dig själv: Vad är det jag vill säga? Säg sedan det på ett enkelt och begripligt sätt. Du bör även vara kortfattad. Kill your darlings. Vill du få uppmärksamhet gäller det att inte tänka på vad du själv tycker är intressant, utan vad medierna är intresserade av.

Senast uppdaterad 12 mars 2017

Ge feedback på PR & Media

Saknas det någon information, hittat något fel eller har du bara en allmän fundering på texten? Här kan du skicka in feedback.

Alla fält är obligatoriska *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.